9/14/2013

Bali - wyspa bogów i demonów

Ostatnio przedstawiliśmy na blogu jedną stronę wyspy Bali - wypoczynek na plaży, dziś pora na jej drugie oblicze - niesamowity świat kultu bogów i lokalnych wierzeń.
Podczas naszego pobytu odwiedziliśmy kilka naprawdę wyjątkowych miejsc na tej mistycznej wyspie.

W muzułmańskiej Indonezji Bali stanowi enklawę hinduizmu, a mówiąc dokładniej - jego lokalnej, nigdzie indziej nie występującej odmiany z elementami buddyzmu i wierzeń animistycznych.
Bali nie bez powodu nazywane jest "wyspą tysiąca świątyń", jest ich tu mnóstwo, całe życie Balijczyków bardzo mocno naznaczone jest religią i różnymi obrzędami, które widoczne są dosłownie wszędzie. Na każdym kroku spotykaliśmy ołtarze i liczne ofiary składane zarówno bogom, jak i demonom.

Pierwsza świątynia do której się udaliśmy to Pura Goa Lawah.

Na jej terenie znajduje się niezwykła jaskinia, którą według legend zamieszkuje olbrzymi smok - Naga Basuki.
Strop jaskini całkowicie wypełniony jest nietoperzami, które poruszają się i wydają dźwięki :-)

Kolejną odwiedzoną przez nas świątynią była Pura Luhur Uluwatu, podobno jedna z najstarszych na Bali.
Świątynia znajduje się na krawędzi majestatycznego klifu wysoko ponad falami Oceanu Indyjskiego. Ma ochraniać Bali od złych duchów mogących przybyć od strony oceanu.
Ale co tam zabytki - betoniarka, to jest dopiero ciekawe! Córeczkę pochłonęła bez reszty, nie miała najmniejszego zamiaru przestać się jej przyglądać :-) Ale jakoś się udało.

Następnym miejscem, które chcieliśmy zobaczyć to pałac wodny w Tirta Gangga. Oprócz pięknego ogrodu znajdują się tu kamienne baseny, w których można popływać - my nie skorzystalismy.
Woleliśmy pochodzić po wodzie :-)

I obejrzeć piękne posągi.

Ofiary układane na ziemi służą obłaskawieniu demonów.

Po drodze odwiedziliśmy tradycyjną balijską wioskę Tenganan. Jej mieszkańcy kultywują tu prastare zwyczaje i wierzenia. Miłośnicy tradycyjnego rzemiosła na pewno znajda tu coś dla siebie.
Dla córeczki sporą atrakcję stanowiły kolorowe koguty - przeznaczone do udziału w słynnych walkach.

W Ubud - mieście z cudowną artystyczną atmosferą, które wszystkim gorąco polecamy, odwiedziliśmy słynny Monkey Forest, gdzie jak sama nazwa wskazuje towarzyszyła nam chmara małp! Oczywiście córeczka była zachwycona :-)

Kolejnym ciekawym miejscem była swiątynia Pura Ulun Danu Batur polożona na zboczach wulkanu Batur. Tu, jak w każdej innej balijskiej świątyni musieliśmy włożyć sarong - długą chustę wiązaną w pasie.

Z widokiem na wulkan :-)

Po drodze zatrzymaliśmy się przy pięknych tarasach ryżowych Tegalalang.

I ostatnia z odwiedzonych przez nas światyń - Pura Tanah Lot - jedna z najważniejszych i najczęściej fotografowanych świątyń na Bali. Znajduje się ona na skale, kilka metrów od brzegu. Podczas przypływu skała ta staje się wyspą, a miejsce gdzie teraz stoimy pokrywa woda.

Wracając zatrzymaliśmy się w Snake Park, gdzie Helenka mogła pooglądać tak ukochane przez nią zwierzątka :-)

Potem spacer po Ubud i kolacja w przemiłej restauracji, tuż obok naszego hotelu :-)

Na Bali można znaleźć o wiele więcej niezwykłych miejsc, nie tylko świątyń, ale takich jak np. słynny park ptaków i czy nurkowanie z żółwiami na wyspach Gili - niestety mając zaledwie kilka dni urlopu, nie da się zobaczyć wszystkiego - a szkoda :-(