Takiej gry nie mieliśmy jeszcze w naszej kolekcji.
Owszem mamy książki o patriotyzmie czy świętach narodowych, ale z grą o "polskiej" tematyce spotkałam się po raz pierwszy.
Co ciekawe w tym niewielkim pudełku jest aż 5 różnych gier dla dzieci w wieku od 4-8 lat!
To naprawdę bardzo ciekawa pozycja, a kosztuje "grosze" :)
Grę wydał niedawno Instytut Pamięci Narodowej. Takiej gry na rynku jeszcze nie było, więc bardzo się cieszę, że w końcu się pojawiła.
Oprócz grania w rodzinnym gronie, może być świetnym materiałem do urozmaicenia zajęć w szkole - taka zabawa na pewno zainteresuje dzieci symbolami narodowymi.
W pudełku znajdziemy 48 kart oraz instrukcję (w formie książeczki wzbogaconej o ciekawe materiały).
Mamy tu 24 karty białe (tekst hymnu na białym tle, na rewersie fragmenty herbu) oraz 24 karty czerwone (tekst hymnu na czerwonym tle, na rewersie również fragmenty herbu).
W instrukcji opisano wszystkie 5 wariantów gry.
W materiałach dodatkowych znajdziemy tu także:
- "Katechizm polskiego dziecka" (popularne "Kto ty jesteś? Polak mały!"),
- "Mazurek Dąbrowskiego" (może przydać się jako "ściąga" podczas różnych rozgrywek),
- obrazkowy "Mazurek Dąbrowskiego (dla maluchów)
- "Ustawę o sumbolach narodowych"
Jedna z proponowanych gier nosi tytuł "Pamiętaj słowa" i dedykowana jest 2-8 graczom od lat 7.
Na początek układamy karty białe rewersem do góry w formie prostokąta (3 na 8), poniżej to samo robimy z kartami czerwonymi. Uzyskujemy więc 2 podobne prostokąty - jak poniżej:
Rozgrywka polega na tym, że gracz odkrywa jedną kartę z puli białej i jedną z puli czerwonej, a następnie odczytuje tekst (fragment hymnu narodowego). Jeśli uda mu się trafić na parę identycznych fragmentów - zabiera obie karty ze stołu i wykonuje ruch po raz drugi.
Jeśli trafi na dwa różne fragmenty tekstu Mazurka - odkłada je na swoje miejsce (gracze starają się zapamiętać ich położenie, bo mogą potrzebować tych kart w swoim ruchu).
Gramy do odkrycia ostatniej pary kart. Wygrywa gracz, który zebrał najwięcej par.
Ta gra może funkcjonować również w wersji dla maluchów (od lat 4), wtedy nie skupiamy się na tekście, lecz na obrazkach.
Na koniec można wspólnie z nimi odczytać obrazkowy "Mazurek Dąbrowskiego"
Kolejna propozycja gry to "Ułóż hymn" (ta sama liczba i wiek graczy, co poprzednio).
Jest to gra zespołowa, więc doskonale sprawdziłaby się podczas zajęć w szkole.
Na początek dzielimy karty na dwie części - zgodnie z ich kolorem (jak poniżej).
Graczy dzielimy na 2 drużyny - każda z nich bierze karty w jednym kolorze.
Zadanie polega na tym, żeby ułożyć poprawnie słowa hymnu (w 3 rzędach, po 8 kart w każdym rzędzie).
Uwaga - podczas układania członkowie drużyny nie mogą rozmawiać, lecz jedynie nucić!
Drużyna, która poprawnie ułoży swój hymn czeka na drużynę przeciwną.
Następnie sprawdzamy poprawność ułożonego tekstu (np. przy pomocy instrukcji, gdzie znajdziemy cały tekst hymnu albo odwracając karty na drugą stronę - jeśli tekst jest poprawny ukaże nam się połowa polskiego herbu).
Kolejny wariant gry to "Znajdź błąd" (2-8 graczy od lat 8).
Tu korzystamy z kart w jednym kolorze.
Układamy z nich tekst hymnu, tak, by tworzył prostokąt o bokach 8 kart na 3 (podobnie jak w poprzedniej grze).
Jeden z graczy zostaje mianowany "Józefem Wybickim" i podczas gdy pozostali gracze zamykają oczy - on zamienia miejscami fragmenty tekstu - może zamienić ze sobą miejscami fragmenty tekstu (2 karty), całe zdania lub nawet całe zwrotki.
Na Komendę "Marsz" gracze otwierają oczy i starają się jak najszybciej odgadnąć, co zostało zamienione.
Ten, kto pierwszy udzieli właściwej odpowiedzi - dostaje czerwoną kartę (1 punkt).
Następnie hymn układamy ponownie i znowu "Wybicki" zmienia tekst - i tak 5 razy, bo gra trwa 5 rund.
Ten, kto zbierze najwięcej punktów - wygrywa.
I na koniec zabawa w układanie herbu (2-8 graczy od lat 5).
Karty dzielimy na 2 części - białe i czerwone. Graczy dzielimy na 2 drużyny - każda drużyna bierze karty w jednym kolorze i układa połowę herbu.
Wygrywa drużyna, która zrobi to pierwsza.
Prawda, że sporo możliwości?
Gra kosztuje około 20 zł.
Naprawdę warto :)
Gra "Polak Mały" została wydana przez Instytut Pamięci Narodowej.
Można ją kupić m.in. TU.
Chłopcom by się spodobała :)
OdpowiedzUsuńSzkoda że Franko zbyt mały i pewnie karty sluzylyby tylko do jedzenia,ale mi się bardzo podoba :)
OdpowiedzUsuń