1/05/2015

Potwory w Tokio

Dziś u nas planszówkowy hit ubiegłego roku - gra ciesząca się ogromną popularnością i sympatią graczy - Potwory w Tokio - Gra Roku 2014.
Jeśli szukacie emocjonującej, łatwej i przyjemnej gry rodzinnej, która dostarczy wam wielu przyjemnych chwil niezależnie od wieku, to zdecydowanie jest to propozycja dla was. 
To gra, która łączy pokolenia. Proste zasady, krótka i dynamiczna rozgrywka, ciekawa grafika i tematyka - trudno się dziwić, że gra zyskała tak liczne grono fanów.



Gra mieści się w sporym, solidnym pudle. Elementy (a jest ich całkiem sporo) ułożone są w specjalnie przygotowanych komórkach, co bardzo ułatwia utrzymanie porządku w przypadku tak drobnych i licznych elementów.

Elementy gry:  plansza, 66 kart, 28 znaczników (dymu, imitacji, zmniejszania i trucizny), 6 czarnych kostek potworów, 2 zielone kostki potworów, 6 pionków potworów z podstawkami, 6 plansz potworów i kostki energii.


Gra jest przeznaczona dla 2-6 graczy od lat 8 i od razu wam zdradzę, że im więcej graczy, tym rozgrywka jest ciekawsza. Najlepiej zagrać w nią z przynajmniej 4 osobami.

Na czym polega ta gra? 
Zadaniem graczy jest atakowanie potworów swoich przeciwników i ochrona własnego. 
Żeby wygrać, musimy albo zgromadzić 20 punktów albo wyeliminować z gry wszystkich pozostałych graczy.
W tym celu będziemy rzucać kostkami i posługiwać się kartami, które bardzo urozmaicają grę.
Zdobywane punkty i uszczerbek na zdrowiu naszych potworów zaznacza się na specjalnych planszach potworów (przekręcamy kółkiem z tyłu planszy i w okienku pojawia się odpowiednia liczba).


Potwory stacjonują w Tokio lub na obrzeżach miasta
Potwór będący w Tokio atakuje wszystkich graczy poza miastem, a pozamiejsckie potwory, atakują tylko potwora-mieszczucha :)
Pobyt w Tokio opłaca się pod względem punktowym - na początku każdej swojej kolejki gracz będący w Tokio otrzymuje 2 punkty zwycięstwa (wchodząc do miasta otrzymuje 1 punkt) - to naprawdę sporo, biorąc pod uwagę to, jak trudno w tej grze zdobywa się punkty. 
Jednak pobyt w Tokio niesie ze sobą także spore zagrożenia - potwór nie może leczyć swoich obrażeń (przywracać swoich "żyć"), tak jak robią to inne potwory. Nie może także odrzucać znaczników trucizny ani zmniejszania.
Z Tokio zawsze można wyjść - jeśli zostaniemy zaatakowani i chcemy opuścić miasto to zamieniamy się miejscami z atakującym nas potworem.



Każdy potwór ma na początku gry 10 "żyć" i 0 punktów zwycięstwa. 
W każdej kolejce gracz rzuca kostkami (6 czarnych kostek).
W zależności od uzyskanych wyników podejmuje odpowiednie działanie. Rzut kośćmi można dwukrotnie poprawić w swojej rundzie (rzucając ponownie kostką lub kilkoma kostkami). 

Symbole na kostkach:

- punkty zwycięstwa - żeby je zdobyć musimy wyrzucić na kostkach 3 takie same cyfry (gdy na kostkach wypadnie 3x  cyfra 1 - otrzymujemy 1 punkt zwycięztwa, gdy wypadnie 3x cyfra 2 - otrzymujemy 2 punkty, gdy wypadną 3 trójki - mamy 3 punkty zwycięstwa - zaznaczamy je odpowiednio na karcie naszego potwora przy niebieskiej gwiazdce), każda kolejna kostka z tą samą cyfrą daje graczowi dodatkowy punkt.

- atak - każdy symbol łapy to zranienie innego potwora - jeśli znajdujemy się w Tokio (centrum) zadajemy obrażenia wszystkim innym graczom znajdującym się poza miastem, jeśli jesteśmy poza miastem - zranimy potwora będącego w Tokio. Każde obrażenie oznacza utratę jednego punktu życia (oznaczone na karcie potwora serduszkiem) - jeśli ktoś nas zaatakuje musimy odpowiednio zmniejszyć liczbę swoich "żyć" na karcie naszego potwora (gdy stracimy wszystkie życia, odpadamy z gry). Pierwszy gracz, który wyrzuci na początku gry łapę wkracza do Tokio (ale nie zadaje obrażeń).

- leczenie - każdy symbol serduszka pozwoli nam odzyskać utracony punkt życia (można mieć maksymalnie 10 punktów życia, można je zwiększyć przez kartę "Jeszcze większy!"). Uwaga - będąc w Tokio nie możemy korzystać z symboli serca (nie możemy leczyć swojego potwora).

- energia - symbol błyskawicy umożliwia nam wzięcie jednej kostki energii (zielona małe kostki) z banku. Gromadzimy je po to, żeby móc za nie kupić karty.


Karty:

Na każdej z kart znajduje się informacja, ile kostek energii trzeba oddać, żeby ją zakupić. 3 karty są zawsze odkryte i spośród nich możemy wybrać i zakupić kartę, która nas interesuje. Są 2 rodzaje kart - zatrzymaj (kładziemy ją przed sobą, możemy korzystać z jej działania do końca gry) i odrzuć (wykonujemy działanie oznaczone na karcie i odrzucamy ją do pudełka).
Karty są bardzo zróżnicowane (np. dodatkowe życie, tura, punkty zwycięstwa, kostki energii, atakowanie innego gracza, znaczniki dymu, trucizny) i mogą nam bardzo pomóc w drodze do zwycięstwa, a jednocześnie zaszkodzić innym graczom - warto więc gromadzić kostki energii na ich zakup. 



Autorem gry jest Richard Garfield - amerykański matematyk i projektant gier.


Proste zasady i szybka, dynamiczna rozgrywka sprawiają, że gra "Potwory w Tokio" przypadnie do gustu zarówno doświadczonym graczom, jak i tym, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z planszówkami.
 Może stanowić rozgrzewkę przed bardziej skomplikowanym tytułem lub sama dostarczyć nam sporo emocji podczas kilku kolejnych rozgrywek (bo zapewniam was, że na jednej się nie skończy :)).


Gra ukazała się nakładem wydawnictwa Egmont.

2 komentarze:

  1. wierzę, że to była gra roku ale wygląda ciut "strasznie" :) chociaż potwory to potwory powinny być straszne

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Maluszkowe inspiracje , Blogger