3/26/2021

Planszówkowe nowości od Alexandra - gry dla dzieci od 3-10 lat nie tylko od Zajączka

Pora na kolejną planszówkową porcję, gry dla całej rodziny - od malucha po starszaka. Tym razem są to najnowsze propozycje od Alexander Toys. Jeśli jesteście ciekawi, które z tych gier najlepiej się u nas sprawdzają i u jakiej grupy wiekowej, to koniecznie przeczytajcie ten wpis.


Gry od Alexandra na pewno charakteryzuje atrakcyjna cena i duża różnorodność tytułów. Dziś pokażę wam tytuły dla maluchów i starszaków, które doskonale sprawdzą się jako prezent od "zajączka" i umilą wam świąteczną przerwę :) Ceny są bardzo przyjazne, bo gry z tego wpisu kosztują od 17 do 35 zł.

Kwaki rozrabiaki (od lat 3)

Ćwiczy: kolory i kształty


Sympatyczna gra polegająca na tym, żeby doprowadzić kaczuszki do mamy kaczki. Żeby to zrobić trzeba znać kolory i kształty, bo właśnie w oparciu o nie wykonuje się ruchy na planszy. Każdy gracz wybiera też korzystniejszą dla siebie drogę, gdy znajdzie się na rozdrożu. Oczywiście wygrywa gracz, który pierwszy dotrze do celu. Dobrym pomysłem jest to, że na końcu mama kaczka też zmienia swoje miejsce, dzięki temu wcale nie tak łatwo do niej dotrzeć. Plansza jest składana z kilku elementów w formie puzzli, jest długa, więc droga do kaczki chwilę zajmuje :) Bardzo podoba mi się wykorzystanie w grze kolorów i kształtów, dzieciaki mogą dzięki temu szybko opanować i ćwiczyć nowe umiejętności :)




Złap robala (od lat 3)

Ćwiczy: zręczność, kolory


Znowu mamy tu mamę, ale już nie kaczą, lecz ptasią. Zbiera robaczki, żeby nakarmić swoje maluchy. Żeby to zrobić, musi zebrać 3 części robaczka w danym kolorze. Zwycięża gracz, który jako pierwszy skompletuje 3 robaczki - każdy w innym kolorze. Zbieranie nie jest łatwe, bo polega na celnych rzutach kostkami na planszę. Jest więc dużo losowości, ale liczy się też zręczność graczy. 
Jeśli kostki wylądują na tarczy, możemy je obracać - nawet dwukrotnie. Jeśli uda nam się stworzyć z nich robala, to dołącza on do naszego zbioru, jeśli nie, pora na kolejnego gracza. My dodatkowo wymyśliliśmy własne zasady, tworząc nowy wariant gry, bo ten przedstawiony w instrukcji okazał się dla nas niewystarczający. W zależności od miejsca, na które trafiły kości - jeśli trafiły najbliżej koloru żółtego, możemy zamienić to co wypadło, ale jedynie na kolor żółty itd. Wtedy jest nieco trudniej, ale gra dostarcza więcej emocji.




Czarna owca (od lat 3)

Ćwiczy: refleks i spostrzegawczość


Gra polega na tym aby odnaleźć parę takich samych obrazków owiec albo baranów. Obrazki na kartach są do siebie bardzo podobne i można się pomylić. Dodatkowo możemy trafić na wilka, który nieco zmienia zasady gry, bo naszym zadaniem jest zakrycie owcy (nie barana!). Fajnym pomysłem jest dołączenie do gry dzwonka, którym sygnalizujemy, że byliśmy pierwsi.
Dla nas karty są trochę za mało urozmaicone, myślę, że spokojnie można byłoby dodać więcej rodzajów podobnych owieczek. Wprawdzie producent poleca ją dla dzieci 5+, to wg nas spokojnie można w nią grać z 3-latkiem, zasady są proste i różnice na kartach są łatwe do zauważenia dla malucha (nasz niespełna 4-latek od dawna śmiga w Dobble :)).




Potwory i stwory (od 4 lat)

Ćwiczy: pamięć, refleks i spostrzegawczość


Ta gra bardzo różni się od gier Alexandra pod względem wydania. Zwykle gry tego wydawnictwa są w zbyt dużych pudełkach w stosunku do elementów, jakie się w nich znajdują lub mają plastikowe wnętrze. Tu mamy zgrabne pudełko, które zajmuje niewiele miejsca i świetnie mieści wszystkie elementy. Jest ekologicznie i praktycznie. Sama gra jest bardzo fajna jako przerywnik i rozgrzewka przed bardziej skomplikowanymi tytułami. Jest przy niej sporo śmiechu i dobrej zabawy. W grze występują kafelki, 3 kostki i klepsydra. Rzucamy kostkami i szukamy potwora, którego kostki wskażą. Jedna kostka określa kolor, druga kształt, a trzecia wzór na potworku. To trochę taka wariacja na temat klasycznego memory. Kafelki odwracamy rewersem do góry, rzucamy kośćmi, przekręcamy klepsydrę i zanim czas się skończy odwracamy kolejno kafelki i szukamy tego, którego wskazały kostki. Jest tu też szczypta negatywnej interakcji, bo jeśli ktoś ma w swoich zbiorach potworka, którego wskazały kostki, musi go szybko zasłonić, w przeciwnym razie go straci. Bardzo fajna, dynamiczna gra dla najmłodszych.




Quartis - IQ games (od lat 7)

Ćwiczy: logiczne myślenie



Muszę przyznać, że zachwyciły nas dwa tytuły z logicznej linii Alexandra. Bardzo ciekawe i zapewniające pełną emocji rozgrywkę. Quartis to gra dla 2-6 uczestników w wieku od 7 lat. Opakowanie niestety przechowuje trochę pustej przestrzeni, bo elementów jest niewiele, a pudełko jest przynajmniej pięciokrotnie za duże. Przenieśliśmy grę do woreczka, bo jest bardzo grywalna i często po nią sięgamy. W środku jest talia kart z ilustracjami układu kwadratów oraz karty funkcyjne. Jest tu też klepsydra, jeśli lubicie układanki logiczne pod presją czasu, ale nie musicie z niej korzystać.
Pozornie gra jest prosta, bo trzeba ułożyć swój kształt z dostępnych elementów, ale każdy kolejny gracz przeszkadza pozostałym w dokończeniu wzoru z karty. Reguły są przejrzyste oraz krótkie, zatem łatwo je zapamiętać, ale w trakcie gry jest dużo kombinowania. Każdy gracz otrzymuje 5 kart na rękę, z których próbuje zejść. W swojej turze musimy wykonać jedną akcję: przenieść kafelek, przenieść i obrócić kafelek, tylko obrócić kafel. Gdy uda nam się ułożyć wzór na karcie, odrzucamy kartę. Ten, kto pierwszy pozbędzie się wszystkich kart - wygrywa.





Heksagon - IQ games (od 7 lat)

Ćwiczy: logiczne myślenie


Kolejna bardzo dobra gra logiczna. Polega na łączeniu ze sobą kolorowych ścian heksagonów. Im lepszą kombinację ułożymy, tym więcej punktów zdobędziemy, dodatkowo można zgarnąć punkty bonusowe. Dodatkowo można utrudniać rywalom dojścia do pól specjalnych. Trzeba ciągle kombinować, żeby unikać błędów i umieć wykorzystać błędy rywali.





Fuzja - IQ games

Ćwiczy: logiczne myślenie



Kolejna dobra gra, tym razem to takie zaawansowane "Kółko i krzyżyk".

Celem rozgrywki jest ułożenie 4 lub 5 żetonów w linii prostej w pionie, poziomie lub na skos. Zabawę rozpoczyna wyłożenie 4 elementów z numerami 1. Kolejno dokładamy coraz wyższe wartości, a następnie rozpoczynamy przeskoki. W swojej turze możemy przeskoczyć różną ilość żetonów – własnych i cudzych. Musimy się zatrzymać na pierwszym wolnym polu po krążkach, nad którymi przeskoczyliśmy. Nie można przeskoczyć nad pustymi polami. Znowu jest sporo kombinowania, należy przewidywać akcje, planować skoki i krzyżować innym plany.





Wszystkie gry można kupić w bardzo dobrych cenach, a naprawdę mogą zapewnić wiele godzin dobrej zabawy :) 

1 komentarz:

  1. Bardzo fajne i ciekawe planszówki. Akurat ja mam dzieci w różnym wieku. :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Maluszkowe inspiracje , Blogger