10/21/2014

Wilki, owce i grube ryby :)

Złe wilki tylko czekają na to, żeby dobrać się do bezbronnych owieczek, dlatego czym prędzej musimy otoczyć nasze stado płotem. 
Ale każdy pasterz chciałby także, żeby jego stado było jak najliczniejsze, a ogrodzenie uniemożliwi dokładanie kolejnych owiec. 
Jak więc sprawić, żeby owieczek przybywało, a jednocześnie ochronić je przed złym wilkiem?
Zapraszam na recenzję gry - "Wilki i owce" z dodatkiem Grube ryby :)


Gra "Wilki i owce" w polskiej wersji językowej pojawiła się już w 2006 roku, jednak w tym roku wydawnictwo Granna wzbogaciło ją o nowy dodatek, który znacznie urozmaici nam rozgrywkę.
Gra od wielu lat cieszy się niesłabnącą popularnością - i nic w tym dziwnego, to naprawdę świetna gra rodzinna.

Zasady są proste - gracze są pasterzami, którzy mają za zadanie otoczyć płotem jak największe stado swoich owieczek i ochronić je przed głodnym wilkiem.


W pudełku znajdziemy aż 109 solidnie wykonanych żetonów (77 podstawowych i 32 żetony dodatku) - uwaga - żetony są dwustronne!, woreczek z materiału i instrukcję.

Przygotowując się do rozgrywki odkładamy na bok 9 specjalnych żetonów - jak poniżej: 1 żeton wsi (będzie to żeton startowy), 4 żetony ze znakiem zapytania (z drugiej strony pasterz z 4 owcami), 4 żetony-znaczniki (pasterz z jagnięciem).
Pozostałe żetony wkładamy do woreczka i mieszamy.


Teraz będziemy starali się stworzyć jak najliczniejsze stada i dbać o ich bezpieczeństwo.
Bardzo fajnym pomysłem jest to, że nie wiemy, którym kolorem grają poszczególni gracze - do momentu ich ujawienia się (z wyjątkiem gry w 2 osoby - wtedy każdy z graczy gra dwoma kolorami i wszystko jest jasne).

Każdy gracz losuje z woreczka 4 żetony i nie pokazuje ich innym graczom (przypominam, że żetony są dwustronne). 
Pierwszy z graczy dokłada wybrany żeton (z wcześniej wylosowanych) do żetonu startowego (musi na nim być fragment wsi, żeby pasował do żetonu startowego).

Jako fani Carcassonne od razu wiedzieliśmy, na czym polega dokładanie żetonów w tej grze. 
Instrukcja doskonale wyjaśnia jak powinno się dopasowywać do siebie żetony terenu (dwa przylegające do siebie brzegi muszą do siebie pasować - jako wieś, pola, lasy, owce w tym samym kolorze). 
W ten sposób podczas gry stopniowo powstaje nam uroczy krajobraz - lasy, jeziora i łąki z lotu ptaka :)


Jeśli dołożymy żeton do dwóch lub więcej leżących na stole żetonów to możemy wylosować tyle nowych żetonów, ile brzegów dopasowaliśmy.


Gdy już dowiemy się, jakie kolory mają nasi przeciwnicy, możemy próbować pokrzyżować im plany - zamykać ogrodzenie, żeby ich stado było niewielkie, dokładać takie kafelki, żeby utrudnić im zamknięcie ogrodzenia, ustawiać wilki itd.

Jeśli nasze stado styka się z lasem, musimy uważać na wilka (w woreczku są 4 żetony z wilkami). 
Jeśli się w nim pojawi, wtedy musimy postarać się o myśliwego, który zadba o bezpieczeństwo naszych owiec.


Dodatek Grube ryby to ciekawe urozmaicenie podstawowej wersji gry.
Żetony dodatku wrzucamy do woreczka - wraz z żetonami terenu z podstawowej wersji i losujemy.
Dodatek wprowadza żetony stawów. Jeśli nasze ogrodzone stado sąsiaduje z ukończonym stawem - otrzymujemy dodatkowe punkty za każdą rybę pływającą w stawie, no chyba że w stawie jest rybak - wtedy punktów nie otrzymamy. Ale jeśli uda nam sięzdobyć żeton ze strażą rybacką i położymy go na rybaku - wtedy rybak nie może wyłowić naszych ryb i na koniec gry dostaniemy za nie dodatkowe punkty :)


Osobiście uwielbiam gry, w kórych z kafelków/żetonów budujemy tereny, dlatego ta gra od razu mi się spodobała. 
Gra przeznaczona jest dla 2-4 graczy od lat 7, ale polecam ją również dorosłym :)

Wydawcą gry jest Granna.

Można ją kupić m.in. TU.

4 komentarze:

  1. Bardzo ciekawa gra, myślę że nawet z Kingusią mogłybyśmy w nią zagrać. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wbrew pozorom nie jest taka prosta :) Myślę, że te 6-7 lat to minimum. Ja na razie grywam w nią z mężem :)

      Usuń

Copyright © 2016 Maluszkowe inspiracje , Blogger