Zaraz po urodzeniu dziecko osiąga kamienie milowe w obszarach rozwoju fizycznego, komunikacyjnego i poznawczego, które są efektem rozwijania się jego mózgu. Pierwsze tygodnie będą mocno zdominowane przez sen czy jedzenie, ale nawet wtedy dziecko uczy się masy nowy rzeczy.
---
1. Miesiąc
Komunikacja i rozwój społeczny
Choć maluszek widzi niewyraźnie, a jego słuch jest przytłumiony, jest w stanie bezbłędnie rozpoznać zapach i głos mamy. Działają na niego kojąco i uspokajają.
- zmiana perspektywy - ciągłe leżenie można co pewien czas urozmaicić. Przytulamy maluszka do klatki piersiowej, buzią nad ramieniem. Podtrzymujemy główkę.
- naśladowanie – obserwujemy i naśladujemy zachowanie dziecka niczym w lustrzane odbicie
Rozwój poznawczy i motoryczny
Odwracanie główki - dotknij lub muśnij policzek dziecka. Maluch obróci główkę i otworzy buzię, aby „skierować się“ w stronę muśnięcia. W ten sposób maluszek szuka też piersi czy butelki, aby zacząć jeść.
Odruch ssania: aktywny od urodzenia, bardzo uspokaja dziecko i umożliwia mu przyjmowanie posiłków.
Odruch Moro/obejmowania: bezwarunkowy odruch na skutek zaskoczenia (nagłe prostowanie kończyn) - zanika po kilku miesiącach.
Stawianie nóżek: gdy podtrzymujesz dziecko, stawiając je jedną stopą na płasko na równej powierzchni, maluch dołączy do niej drugą stopę. Odruch znika do drugiego miesiąca życia.
Odruch chwytania: maluch mocno chwyci twój palec, jeśli dotkniesz wnętrze jego rączki.
Rozwój zmysłów
Smak: noworodki rozróżniają niektóre smaki, np. słodki i kwaśny.
Węch: rozwija się już od trzeciego trymestru ciąży, dziecko używa go do znalezienia źródła pożywienia i ukojenia w ramionach swoich bliskich.
Wzrok: wzrok jeszcze nie jest w pełni rozwinięty. Maluszek zatrzymuje spojrzenie na znajomych twarzach oraz zaczyna śledzić wzrokiem ruchome przedmioty. Powoli skupia wzrok na kontrastowych kolorach (w odległości ok. 30 cm). Wzrok wyostrzy się dopiero za kilka miesięcy. Nie przesadzajmy z nadmierną stymulacją – mózg maluszka musi również odpoczywać.
Słuch: słuch maluszka w pierwszych tygodniach życia jest nieco przytłumiony. Dziecko posiada umiejętność „wyciszenia“ otoczenia, co pozwala mu spać przy znanych dźwiękach, np. hałasie dobiegającym z ulicy.
Dotyk: maluszki mają zwyczaj wkładania wszystkich przedmiotów do buzi.
---
2. Miesiące
Komunikacja i rozwój społeczny
Maluszek już nie tylko rozpoznaje twój głos, ale także reaguje na niego dźwiękami. Pierwsze samogłoski to próby werbalnej komunikacji naszego szkraba. Wiemy, kiedy odczuwa przyjemność i czuje się komfortowo, a kiedy niekoniecznie. Niedługo pojawi się pierwszy uśmiech.
Warto zacząć stymulowanie umiejętności językowych maluszka poprzez proste ćwiczenia językowe. Na początek sprawdzi się wydawanie różnych dźwięków i zachęcanie dziecka do ich naśladowania. W ten sposób maluszek dowiaduje się, że rozmowa polega na wypowiadaniu się dwóch osób na przemian.
Rozwój poznawczy i motoryczny
Dziecko zaczyna rozumieć, że jedno zdarzenie może prowadzić do drugiego. Powoli nawet zaczyna je przewidywać i coraz wyraźniej sygnalizuje swoje potrzeby, np. mlaskanie na widok piersi lub butelki, ponieważ wie, że to pora jedzenia. Warto wprowadzić regularny rytm dnia, ponieważ wtedy maluszek czuje się komfortowo. Zabawy? Pierwsze przedstawienia – miśki wyskakujące zza szafy czy inne tego typu spektakle J
Rozwój zmysłów
Wzrok – staje się coraz lepszy
---
3. Miesiące
Komunikacja i rozwój społeczny
To już zupełnie inny poziom koordynacji, samodzielności, zabawy, reakcji emocjonalnych i werbalnych. Maluszek jest coraz bardziej uważny i towarzyski. Wyraźnie okazuje emocje, np. znudzenie. Zaczyna gaworzyć, oraz używać różnych dźwięków i gestów do komunikacji. Zabawy? Naśladowanie dźwięków maluszka, konwersowanie z nim, tak często, jak to tylko możliwe, wyjaśnianie otaczającego świata, zabawy głosem – intonacja, barwa itd.
Rozwój poznawczy i motoryczny
Na tym etapie dziecko jest w stanie trafić rączką w zabawkę i uruchomić melodię, robi to samo, bo wie, co chce osiągnąć. Potrafi unieść główkę na dłuższą chwilę. Noworodkowe odruchy powoli zanikają.
Rozwój zmysłów
Maluszek jest zafascynowany swoimi rączkami, niebawem będzie nimi chwytał grzechotkę. Zabawy? Stymulacja ręka-oko, pokazujemy dzwoneczek czy grzechotkę i uczymy wydawać nimi dźwięk.
---
4. Miesiące
Komunikacja i rozwój społeczny
Maluszek odwraca już główkę w kierunku dźwięku, szukając jego źródła. Śmieje się! To tak cudowny widok, że nawet nieprzespane noce odchodzą w zapomnienie J. Róbmy śmieszne miny, łaskoczmy, wygłupiajmy się – żeby ten uśmiech wywołać.
Rozwój poznawczy i motoryczny
Pamięć i koncentracja maluszka rozwijają się. Dziecko ćwiczy koordynację ruchową, kopie, mach rączkami, chwyta przedmioty, potrząsa grzechotką, turla się. Wykazuje większą kontrolę mięśni oraz siłę.
Rozwój zmysłów
Tu sprawdzą się miękkie zabawki o różnej fakturze, zabawki dźwiękowe i akcesoria o różnych zapachach. (muzyka) i węchowe (różne zapachy).
Wzrok: Wzrok Twojego dziecka wciąż się poprawia, a maluszek potrafi skupić wzrok na obiekcie oddalonym o kilka metrów. Coraz bardziej interesuje się zabawkami.
---
5. Miesiąc
Komunikacja i rozwój społeczny
Umiejętności językowe Twojego dziecka zaczynają szybko się rozwijać – pojawiają się dźwięki spółgłoskowe, takie jak „b“, „n“ i „m“. Wciąż mówimy dużo do dziecka, aby mogło naśladować nasze dźwięki. Warto zapewnić naszym pociechom na tym etapie kontakt z innymi dziećmi. Dzięki temu mogą przyglądać się sobie nawzajem, uśmiechać się, wydawać dźwięki i dotykać.
Rozwój poznawczy i motoryczny
Wiele dzieci w tym wieku interesuje raczkowanie. Lepszy wzrok sprawia, że maluszki chcą eksplorować otoczenie i być bardziej mobilne. Pierwsze „kroki” w tym kierunku to obroty podczas leżenia na brzuszku i coś w rodzaju „pływania”. Te czynności wzmacniają mięśnie karku, ramion i pleców, przygotowując dziecko do raczkowania. Główka wciąż bywa jeszcze chwiejna, ale coraz mocniej się utrzymuje. Większość wczesnych odruchów w reakcji na bodźce zanika do tego etapu.
Rozwój zmysłów
Dziecko rozpoznaje coraz więcej form – np. ulubioną zabawkę w innym ułożeniu. Dalej powinniśmy wspomagać rozwój wzroku dziecka w spokojnym miejscu bawiąc się z nim różnymi przedmiotami, umieszczonymi w różnych miejscach, na różne wysokości i w różnej odległości. Dobrze sprawdzi się również małe, nietłukące się lusterko, bez ostrych krawędzi, aby dziecko mogło na siebie patrzeć i uśmiechać się do siebie – nawet w łóżeczku.
Na podstawie książki - Księga dziecka. Od narodzin do drugiego roku życia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz