12/08/2022

Planszówki dla przedszkolaka: Gnaj robaczku!, Skubane kurczaki, Wyścig z misiem

Rozwijają logiczne myślenie, koncentrację, wyobraźnię, kreatywność i orientację przestrzenną. Uczą planowania, ćwiczą umiejętność rozwiązywania problemów i cierpliwość. Podnoszą naszą samoocenę i uczą przewidywania konsekwencji naszych działań. Można by wymienić jeszcze wiele innych pozytywnych aspektów grania w planszówki, ale to przede wszystkim przepis na świetnie spędzony czas i inwestycja w rozwój naszych pociech. Dziś chcę wam pokazać 3 bardzo dobre gry dla najmłodszych graczy - od 4 lat (moim zdaniem można spróbować grać w nie nawet z nieco młodszymi dziećmi). Każda z tych gier to świetne wykonanie - spore pudełko, drewniane elementy i ciekawa mechanika.
 

"Skubane kurczaki"

  •  2 - 4 osoby
  •  od 4 lat
  •  15 - 20 minut
Podczas gry musimy jak najlepiej zapamiętać położenie obrazków na kafelkach, bo tylko dzięki temu możemy się poruszyć na kolejne pole i mieć szansę na oskubanie kur przeciwników. Kura, która jako pierwsza oskubie w piórek pozostałe, wygrywa.

Na czym polega gra?

Kafelki w kształcie jajek układamy odkryte w formie okręgu. Wewnątrz rozkładamy zakryte ośmiokątne kafelki. Figurki kur ustawiamy na jajkach w równych odstępach. 
Pierwszy gracz odwraca jeden z kafelków wybiegu, pokazuje go pozostałym i sprawdza, czy jest tym, czego szuka, czyli czy przedstawia to samo, jak kafelek jajka, jaki znajduje się przed jego kurą. Jeśli obrazki są takie same, gracz przesuwa kurę do przodu, a kafelek wybiegu odkłada zakryty z powrotem na to samo miejsce. Jeśli obrazki różnią się od siebie, tura gracza kończy się i swoją akcję podejmuje kolejna osoba.

Jeśli nasza kura dogoni inną próbujemy ją wyprzedzić, czyli odkryć kafelek pasujący do kafelka jajka przed kurą przeciwnika. Jeśli się to uda, kura przeskakuje nad drugą i zdobywa jej wszystkie piórka z kuperka.
Zwycięża gracz, który jako pierwszy zdobędzie wszystkie pióra.

Ta gra tylko tak niepozornie wygląda, bo tak naprawdę wcale nie jest taka prosta. To najlepsza wariacja memo, z jaką kiedykolwiek się spotkałam i na pewno nie raz będziemy do niej wracać. 
Aby wygrać, musimy dobrze zapamiętać położenie kafelków wybiegu, bo każda pomyłka może nas drogo kosztować :).






"Gnaj, robaczku!"

  •  2 - 4 osoby
  •  od 4 lat
  •  15 - 20 minut

Jeszcze do niedawna ceny tej gry osiągały zawrotny poziom w sieci. Na szczęście wydawnictwo Rebel.pl postanowiło wydać ją ponownie, żeby najmłodsi gracze mogli zagrać w tą świetną planszówkę. 
Gra była wielokrotnie nagradzana i trudno się temu dziwić. Prosta mechanika i świetny pomysł, wzbogacony o bardzo dobre wykonanie gwarantują sukces. Podczas gry bierzemy udział w szalonym wyścigu dżdżownic w ogrodzie sąsiadów. Gdy dżdżownice chowają się w ziemi, zadaniem graczy jest oszacować, która z nich będzie najszybsza. Zwycięży ta, która jako pierwsza wystawi głowę z ziemi.

Na czym polega gra?

Każdy gracz wybiera swój kolor dżdżownicy i wsuwa ją w odpowiednie miejsce w planszy. Gracze kolejno rzucają kością i wskazany element wsuwają w szczelinę swojej dżdżownicy. Kolory różnią się między sobą długością, przykładowo granatowy jest najkrótszy. Gdy pierwsza dżdżownica wystawi główkę na końcu trasy, gra się kończy. 

Czego uczy gra?

- ćwiczymy motorykę małą, 
- zapamiętywanie, 
- szacowanie






"Wyścig  misiem"

  •  2 - 5 osób
  •  od 5 lat
  •  ok. 20 minut

Ta gra jest nieco bardziej skomplikowana niż wcześniejsze propozycje, ale nadal jest to tytuł skierowany do graczy 5+ :)
Każdy gracz porusza się trójdzielnym pionkiem, który może być myszką, kozą lub misiem.
Wykorzystujemy karty ruchu i kostkę, żeby przemieszczać się po planszy. Grę urozmaica też obrotowa tarcza, która może dodać (lub ująć) nam prędkości. Zwycięży gracz, który, jako pierwszy doprowadzi swoją drużynę do mety.

Na czym polega gra?

Każdy z graczy dobiera kartę, kładzie ją przed sobą lub innym graczem, następnie wykonuje akcję na niej umieszczoną. W zależności od tego jakim zwierzakiem jesteśmy (co często wynika z karty ruchu), rzucamy kością w odpowiednim kolorze. Uwaga, myszka przesuwa się wolniej, ale może korzystać z tuneli (skrótów), koza nieco szybciej, a niedźwiadek jeszcze szybciej - ale jemu z kolei zdarzają się przerwy na załatwienie potrzeby :)

Czego uczy gra?

- proste strategie
- rywalizacja
- podejmowanie decyzji

Jest też wariant dla młodszych maluszków wykorzystujący jedynie rzuty kością.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Maluszkowe inspiracje , Blogger