Tak, w końcu dla każdego fana planszówek nadchodzi taki dzień, gdy analizuje gabaryty swoich gier. Regały nie są z gumy, a z ulubionymi tytułami trudno się rozstać. Na szczęście dobra gra wcale nie musi być duża. Z pomogą przychodzą nam karcianki i gry z "układaną" planszą. Dziś mam dla was wielki przegląd wybranych tytułów z tego roku, które zdążyły się już u nas zadomowić i które wam serdecznie polecam. Każdą z tych gier kupisz za mniej niż 5 dych :)
"Ptaki" - 60 zagadek
Na początek 3 jednoosobowe gry logiczne. Pierwsze w kolejce ustawiają się Ptaki. Niewielkie pudełko i prawdziwa uczta dla szarych komórek. Polecam nie tylko dla dzieci. Mamy tu 60 kart z zadaniami o różnym stopniu trudności. Te zadania to jednocześnie wskazówki, które pomogą nam ułożyć ptaki na lince we właściwej kolejności. Wierzcie mi, to tylko brzmi tak prosto. W rzeczywistości to bardzo ciekawe wyzwanie, które rozwija logiczne myślenie. Sprawdzamy warunki i staramy się uwzględnić je wszystkie w naszym układzie. Tylko jedno rozwiązanie jest właściwe. U nas gra cała rodzina - od 6-latka po rodziców :)
Zgodnie z informacją na opakowaniu to gra 8+.
"Hotel" - 60 zagadek
Kolejna gra - wyzwanie. Tu również czeka na nas 60 zadań o różnym stopniu trudności. Zadaniem gracza jest odpowiednie rozmieszczenie figurek na piętrach hotelu - którym jest dno pudełka. Bardzo kompaktowa gra, którą można zabrać ze sobą na wakacyjny wyjazd.
"Sea Stax" - 48 zadań
Łamigłówka z morskimi zwierzakami. Zadaniem gracza jest odpowiednie rozmieszczenie morskich stworzenia na karcie przestrzeni. To naprawdę niełatwe zadanie, niekiedy trzeba się sporo nakombinować, żeby się udało. Świetnie wykonane elementy i niewielki rozmiar, to wielkie atuty tej gry.
"Velonimo. Zwierzę na rowerze"
Powoli przechodzimy do karcianek. Celem każdej rundy (a jest ich 5) jest jak najszybsze pozbycie się wszystkich swoich kart. Karty z ręki można zagrywać zarówno pojedynczo, jak i w zestawach: według identycznej wartości lub koloru. Proste zasady, szybka rozgrywka, przyjemne grafiki. Polecam od lat 6, mimo sugestii na opakowaniu (7+), gra raczej dla młodszych graczy.
"Jednym palcem"
Tym razem niepozorna gra imprezowa w maleńkim pudełku. Jeśli przeczytacie instrukcję i pomyślicie sobie "co w tym może być trudnego?" to po prostu spróbujcie w nią zagrać. Szybko przekonacie się, że nasz umysł potrafi płatać nam figle. Zadanie graczy polega na przewidzeniu reakcji pozostałych uczestników i zdobyciu jak najwięcej kart. Gra świetnie się sprawdza, kiedy mamy mało czasu lub mamy ochotę pograć w coś prostego - również poza domem.
Wg. informacji na opakowaniu gra jest 10+, ale my gramy w nią z 6-latkiem i świetnie daje radę.
"Harry Potter Quidditch Tryouts"
Bardzo prosta gra, nawet dla maluchów. Wg wydawcy 5+. Zadanie graczy polega na dopasowaniu kolorów i rzuceniu swoich kart kafli na karty pętli. Żeby wygrać, trzeba być spostrzegawczym. Gracz, który po wyczerpaniu wszystkich kart pętli będzie miał najwyższą liczbę punktów, zostanie nowym zawodnikiem Gryffindoru.
"Harry Potter Cortex"
Pozostajemy przy młodym czarodzieju, bo tym razem towarzyszy nam w znanej i lubianej grze Cortex. Z Cortexem jest trochę jak z Dobble, wyszło już tyle wersji, że trudno za nimi nadążyć, ale ponieważ to świetna gra logiczna i doskonale gimnastykuje nasz umysł, zawsze chętnie po nią sięgamy.
W pudełku czeka na nas tradycyjnie 90 kart, bo to one są główną częścią każdej rozgrywki (74 karty z zadaniami, 10 kart z wytłoczeniami i 6 kart wyzwań). Poza kartami mamy tu też kartonowe układanki w postaci herbów domów (zebranie kompletu oznacza wygraną) oraz krótką instrukcję (bo reguły gry stosunkowo łatwo wyjaśnić).Przed rozpoczęciem rozgrywki gracze mają a zadanie zapoznać się z kartami z wytłoczeniami, żeby potem łatwiej było im rozpoznać, co przedstawiają (później muszą opierać się wyłącznie na zmyśle dotyku).
Wyzwania są oczywiście w magicznym stylu"
Tajne przejścia. Podążaj za Harrym od drzwi do drzwi i wskaż przedmiot, do którego dotrze na samym końcu.
Wyścig o złoty znicz. Przyjrzyj się 3 parom zawodników i oceń, który czarodziej wygra.
Unikalny patronus. Zakryj kartę dłonia i powiedz, który z patronusów pojawił się tylko raz.
Magiczny chaos. Wskaż kolor najczęściej występującej poświaty.
Pojedynek na zaklęcia. Rzuć zaklęcie za pomocą palca wskazującego odpowiedniej ręki (wskazówką jest kolor poświaty na karcie).
Domy Hogwartu. Wskaż godło jednego z domów, które nie pasuje do pozostałych.
Magiczny krąg. Zapamiętaj symbole z tyłu karty, a następnie powiedz, który z nich został dodany lub odjęty po drugiej stronie.
Wyzwanie. To zadanie specjalne! Gracz musi zamknąć oczy i polegając wyłącznie na zmyśle dotyku rozpoznać fakturę jednej ze specjalnych kart
"Super Cortex"
Zasady są te same, co w innych "cortexaxch""
- gracz odsłania jedną z kart- testów
- wszyscy gracze patrzą na kartę i jeśli któryś zna odpowiedź i chce zaryzykować, zasłania kartę i udziela odpowiedzi
- jeśli odpowiedź jest prawidłowa, gracz zdobywa daną kartę i kładzie ją rewersem do góry przed sobą (można mieć max 4 karty, za każą parę kart o jednakowym rewersie można wziąć kawałek "mózgowej" układanki.
- jeśli odpowiedź jest błędna, karta wędruje na bok, a gracz który jej udzielił pasuje przez następną rundę
- jeśli gracz wylosuje kartę-wyzwanie, pozostali gracze wybierają dla niego jedną z kart z wytłoczeniem i musi on odgadnąć, co na niej jest wyłącznie za pomocą dotyku
- kto pierwszy skompletuje wszystkie elementy układanki mózgowej - wygrywa
Co nowego tu znajdziemy?
Osiem zupełnie nowych rodzajów zadań!
Wyścig. Karta przedstawia jednocześnie 3 ujęcia z regat. Gracz musi wskazać kolor żaglówki, która wygra.
Trasa. Uczestnik musi wskazać, ile najmniej ruchów należy wykonać, aby przedostać się z zielonego do czerwonego rogu karty.
Iluzja. Naszym zadaniem jest wskazanie kształtu, który jest niemożliwy do realnego odwzorowania.
Proporcje. Należy wskazać figurę, której większa część jest zaciemniona.
3D. Naszym zadaniem jest wskazanie bryły identycznej z przykładem na środku.
Kwadraty. Uczestnicy muszą policzyć wszystkie widoczne na rysunku kwadraty.
Kod. Musimy odczytać, zapamiętać i powtórzyć kod zgodnie ze wskazówkami na karcie.
Wyzwanie. To zadanie specjalne! Gracz musi zamknąć oczy i polegając wyłącznie na zmyśle dotyku rozpoznać fakturę jednej ze specjalnych kart imitujących rozmaite, niejednolite powierzchnie.
"Gra na czas"
"Pitagoras" Reiner Knizia
Bardzo łatwa do wytłumaczenia gra matematyczna. Moim zdaniem świetna pomoc dydaktyczna, ale też bardzo dobra zabawa i wyzwanie w gronie rodzinnym i wśród znajomych. Polecam, bo odpowiednie równanie z losowy wybranych liczb, które ma da wynik, wyrzucony na kostkach naprawdę niełatwo zbudować. Wszystkie matematyczne "chwyty" dozwolone.
"Reakcja łańcuchowa" Reiner Knizia
Kolejna gra podróżna, w której planszę układamy sami z małych kafelków. To trochę tetries, ale z twistem. Dokładany kafelek wyzwala reakcję łańcuchową, dlatego trzeba tak kombinować, żeby zdobyć jak najwięcej kafelków, w szczególności własnego koloru, którego inni gracze nie znają. Bardzo fajna, dynamiczna gra.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz