niedziela, 16 lipca 2017

Wakacyjne "planszówkogranie" :)

Gry planszowe sprawdzają się właściwie przez cały rok. Zarówno latem, na dworze czy podczas rodzinnych wyjazdów, jak i w długie jesienne czy zimowe wieczory. 
Dziś mam dla was planszówkowy przegląd dla dzieci w różnym wieku. To znakomite pozycje dla całych rodzin na niejedno wspólne popołudnie. Zapraszam :)



"Domki" (2-4 lat)

- to gra dla najmłodszych, czyli od lat 2-4. Moim zdaniem najlepiej sprawdzi się właśnie u 2-latków. 
Gra jest rodzajem układanki, w której zadaniem dziecka jest połączenie zwierzaków z ich domami. Bohaterami są mieszkańcy farmy i lasu, a planszetki można używać z jednej lub drugiej strony - na każdej jest inny nadruk, więc dzieci mają 2x więcej frajdy :)
Po jednej stronie, tej bardziej kolorowej, zadanie polega na tym, aby umieścić zwierzątko w jego domu, zadanie z drugiej strony to odnalezienie zwierzaka pasującego do danego cienia / konturów. 
Ale to nie koniec zadań - gdy nasza pociecha przyporządkuje już zwierzaki do ich domków, będzie mogła zestawić ze sobą planszetki (niczym puzzle) tworząc dwa barwne światy - las oraz farmę, a następnie odpowiedzieć na załączone pytania, a tym samym jeszcze lepiej poznać tajemnice zwierzaków.
W zestawie jest 8 dwustronnych, twardych, kartonowych plansz / układanek i 8 zwierzaków oraz instrukcja.






"Szukaj, szukaj" (5-10 lat)

- tym razem propozycja do przedszkolaków i dzieci w wieku wczesnoszkolnym. To gra, która zwyciężyła w konkursie Granny dla nowych twórców. Mamy tu 3 różne warianty gry, dzięki czemu można stopniować jej trudność w zależności od wieku graczy. 
Wariant 1. -  z rodzicem lub opiekunem, zwanym Mistrzem Gry. Mistrz losuje z potasowanego stosu wszystkich kart - 20 sztuk i kładzie je na stole obrazkami do dołu. Następnie wykłada wierzchnią kartę i zadaje jedno z 3. pytań: "co jest największe?", "co jest najmniejsze?" lub "co nie pasuje do zbioru?". Dziecko, które odpowie prawidłowo jako pierwsze, zdobywa kartę. Jedna karta = jeden punkt, na koniec podliczamy punkty i zwycięża gracz, który ma ich najwięcej.

Wariant 2. - jeden z graczy tasuje karty z zielonym rewersem i odlicza 20 z nich, a następnie kładzie na stole obrazkiem do dołu. Potem kręci strzałką, która wskaże pytanie dla danej rundy: słoń ="co jest największe?", biedronka = "co jest najmniejsze?", kasztan ="co nie pasuje do zbioru?".
Punkty i cel gry są takie same jak w poprzednim wariancie.

Wariant 3. - tu biorą udział wszystkie karty - pomarańczowe i zielone, a reszta rozgrywki przebiega jak w wariancie 2. 

W pudełku dodatkowo znajdziemy plakat do zabaw ćwiczących spostrzegawczość. 







"Która godzina?" (6-11 lat)

Nauka godzin i poprawnego odczytywania zegara to niezwykle trudne umiejętności. W ich przyswojeniu na pewno pomocna będzie gra z serii Profesor Granna poleca. 
To bardzo ciekawy zbiór ćwiczeń i gier przybliżający dzieciom tematykę czasu i jego odczytywania. Również tu gra podzielona jest na warianty o rożnym stopniu trudności. Dzięki temu każda grupa wiekowa znajdzie tu coś dla siebie. Gry przystosowane są zarówno do zabawy solo, jak i w grupie.

W skład gry wchodzą żetony z godzinami (48 sztuk - 24 z zapisem słownym i 24 z zegarkiem), żetony punktów (20), 4 plansze gracza (2-stronne) oraz zegar. 

Grą można bawić się na różne sposoby - od nakręcania zegara zgodnie z wylosowanym żetonek, poprzez umieszczanie żetonów godzinowych na planszy z ilustracjami (pory dnia), aż po czaso-memory (z użyciem 8 par żetonów godzinowych - dana godzina zapisana słownie + pokazana na zegarze). Dla najdzielniejszych  śmiałków jest gra "Która godzina?" - gracze na wyścigi przyporządkowują swoje żetony godzin do ilustracji (pór dnia) na swojej planszy. Najszybszy wygrywa.






"Tempo! Junior" (5+)

Rewelacyjna gra słowna dla dzieci i nie tylko. Docenią ją gracze potrafiący czytać, jak i ci, którzy dopiero poznali litery. Nietypowa plansza, po  której pionki poruszają się nie tylko do przodu, ale po siatce. Celem gry jest dotarcie do mety (do której droga zależy tylko od graczy - część pól ma specjalne oznaczenia - żeton z literą, o które gracze rywalizują). Gracze stawiają swój pionek na planszy i  kolejno losują kartę z kategorią (jest ich aż 60!). Następnie podają słowo należące do danej kategorii, a jeśli są na polu z literowym żetonem - podają słowo z danej kategorii na daną literę. Tę akcję powtarzają aż skończy im się czas - i tu właśnie jest pułapka :) Mamy na to 30 sekund odmierzanych przez klepsydrę, której... nie widzą! Sami więc muszą oszacować czy zmieścili się w czasie, a jeśli im się to nie udało, muszą zwrócić wszystkie zdobyte żetony i wracają na pole, z którego rozpoczynali turę.
Gra jest rewelacyjna, dynamiczna i bardzo podoba się dzieciom. Może w nią grać cała rodzina, bo bardzo łatwo utrudnić rozgrywkę dorosłym graczom - wystarczy wydłużyć trasę do zdobycia żetonów i do mety.





"Spaghetti" (6+)

Tym razem gra dla smakoszy włoskiej kuchni i miłośników gier zręcznościowych. Wierzcie mi, że poplątane makarony i uciekające klopsy zapewnią wszystkim graczom masę dobrej zabawy. Dzięki swojej dynamice i zabawnej formie świetnie sprawdzi się jako gra rodzinna, ale też imprezowa. 
Tu liczy się refleks i precyzja, a także spostrzegawczość, bo naszym zadaniem jest zdobycie jak największej ilości makaronu, warto też pochwycić też kilka klopsów :)
Zasada jest prosta - gracz ma 20 sekund (odliczane przez klepsydrę) i w tym czasie musi zdobyć jedną ręką jak najwięcej nitek makaronu i klopsów (tak, aby nic nie spadło z talerza, bo wtedy traci kolejkę). Aha, klopsy można chwytać tylko wtedy, gdy nie dotykają makaronu :)
Instrukcja zawiera 2 warianty - trudny i zaawansowany.





"Winnica" (10+)

Znakomita, prosta i regrywalna gra planszowa dla nastolatków i dorosłych. 48 kart i notes z planem winnicy to właściwie wszystkie elementy tej gry.
Na kartkach notesu gracze podczas rozgrywki rysują połączenia między farmami, polami i zamkami. Narysowane drogi to następnie punkty, a kto będzie miał ich najwięcej - wygra.
Jedna rozgrywka to 5 rund. Najpierw losowana jest jedna karta farmy, która daje punkty w czasie gry. Potem ze stosu kart wyciągane są karty z typem drogi - pionową, poziomą i zakrętami, jakie gracze mają narysować na swoim planie. 
Gdy dana farma zostanie połączona z winogronami, gracz dostaje tyle punktów, ile winogron (jeśli jest ich więcej niż w poprzedniej farmie, jeśli jest mniej - gracz nie dostaje punktów, a na koniec dodatkowo nalicza się -5 pkt. Punkty dostajemy także za połączenie 2 zamków z winogronami w tym samym kolorze.
Naprawdę bardzo przyjemny tytuł, również dla dorosłych graczy - choć mamy tu sporą losowość, to dużo zależy od nas, a dzięki różnym kartom farmy, gra jest bardzo regrywalna. Polecam na wakacje i nie tylko :)






Wydawnictwo Granna

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...