1/20/2015

Arka zwierzaków

Dziś pokażę wam moje ostatnie planszówkowe odkrycie - świetną, emocjonującą grę pamięciową w czasie rzeczywistym, która sprawdzi się zarówno wśród 6-latków, jak i u osób dorosłych.
O Arce Noego słyszeli chyba wszyscy - w grze "Arka zwierzaków", podobnie jak w biblijnej arce będziemy musieli ocalić od potopu jak najwięcej gatunków zwierząt.
Ale nie wystarczy umieścić ich na wielkim statku - trzeba też zadbać o to, żeby nie zagrażały sobie wzajemnie, żeby nie pozbawiły nas wszystkich zapasów i żeby swoim ciężarem nie wywróciły naszej arki.
Przyznacie chyba, że to spore wyzwanie :)
Zdradzę wam też, że na koniec wpisu, będę miałą dla was niespodziankę :)



To pierwsza gra od Fabryki Gier Historycznych w naszej kolekcji planszówek. Przyznam szczerze, że nie słyszałam wcześniej o tym wydawnictwie i dowiedziałam się o nim przypadkiem. 
Z czego bardzo się cieszę, bo ta gra zarówno ze względu na pierwszorzędne wykonanie, jak i ciekawą mechanikę, to na pewno bardzo ciekawa pozycja wydawnicza.
Na szczególną uwagę zasługuje na pewno jej opracowanie graficzne. Ilustracje są miłe dla oka, nie przejaskrawione ani infantylne. Spodobają się 6-latkom, a i dorosłych nie będą drażnić - wręcz przeciwnie, patrzy się na nie naprawdę przyjemnie.


W sporym, sztywnym pudełku znajdziemy następujące elementy:
4 duże plansze z wizerunkiem arki, 84 (!) żetony zwierząt, 12 drewnianych znaczników ziarna, notes do zapisywania punktacji, klepsydra (30-sekundowa) oraz instrukcja w 3 językach.


W tej grze na pewno nie pokłócimy się z naszymi "współgraczami" :) Brak tu negatywnej interakcji, właściwie każdy z nas zajmuje się projektowaniem swojej arki i dopiero końcowe podliczanie punktów dostarcza sporo emocji
Presja czasu jest tu bardzo ważnym czynnikiem, bo uwaga - kto pierwszy skończy układać swoją arkę uruchamia bezlitosną klepsydrę - pozostali gracze mają czas na dokończenie swoich plansz do momentu przesypania się ostatniego ziarenka, czyli 30 sekund.

Gra przewidziana jest dla 2-4 graczy od lat 6. Tak jak wspomniałam, to doskonała propozycja również dla dorosłych (dzięki różnorodności wariantów gry).

Na początek rozdajemy graczom plansze, kładziemy je na stole, a na środku rozkładamy zakryte żetony (zieloną stroną do góry).


Każdy z graczy bierze żeton, patrzy, jakie jest na nim zwierzę i zaczyna układać je na swojej arce - układamy zwierzęta od lewej strony kolumnami (zieloną stroną do góry). Jeśli żeton nam nie pasuje, odkładamy go z powrotem, ale tym razem odkryty).
W miarę możliwości staramy się zapamiętywać zwierzaki, jakie umieściliśmy na naszej arce, żeby zapewnić jej stabilność i równowagę :)


Żetony zwierząt posiadają specjalne oznaczenia - kolor tła to rodzaj zwierząt - płazy, gady, ptaki lub ssaki.
Obok każdego zwierzęcia znajduje się także symbol oznaczający jego sposób odżywiania - czy jest roślinożercą (listek) czy mięsożercą (udko). Ilość tych symboli oznacza siłę zwierzęcia i jego masę
Drapieżnik może zjeść sąsiadujące z nim zwierzę roślinożerne pod warunkiem, że ilość jego "udek" jest równa lub większa od liczby "listków" roślinożercy. 

W grze mamy kilka różnych poziomów trudności - od nas zależy, który z nich zastosujemy w naszej rozgrywce (każdy gracz na początku wybiera, wariant dla siebie, dzięki temu grać mogą zarówno początkujący, jak i zaawansowani gracze).

- NOWICJUSZ - idealnie sprawdzi się wśród najmłodszych, myślę, że nawet 4- czy 5- latków. W tym wariancie na arce układamy odkryte żetony zwierząt (odpada nam konieczność zapamiętywania tego, co ułożyliśmy)

- NORMALNY - to standardowy poziom. Żetony układamy zakryte, od lewej strony kolumnami. 

- EKSPERT- na tym poziomie dochodzi nam troska o zapasy ziarna. W 2. rundzie miejscu jednego z listków na planszy kładziemy drewniany, zielony znacznik ziarna. Jeśli na koniec okaże się, że z naszym ziarnem sąsiaduje zwierzę roślinożerne, oznacza to, że zjadło ono ziarno, a gracz otrzymuje 2 punkty ujemne.
W 3. rundzie kładziemy już 3 znaczniki ziarna (w 3 miejscach) - "zjedzenie" przez roślinożercę każdej porcji oznacza dla nas każdorazowo 2 punkty ujemne.

- MISTRZ - na tym poziomie musimy skupić się nie tylko na rozmieszczaniu drapieżnioków i roślinożerców - podobnie jak na poziomie ekspert, dbamy o ziarna, a dodatkowo musimy zachować równowagę naszej arki. Podczas końcowego podliczania punktów (po usunięciu zwierząt "zjedzonych"  i zanim usuniemy powtarzające się gatunki) obliczamy wagę burt arki (6 pól po każdej ze stron - 2 kolumny z prawej i 2 kolumny z lewej strony). Dodajemy do siebie ilość symboli na żetonach (listków lub udek), a następnie odejmujemy od wyższej wartości wartość niższą i mamy wynik - tyle punktów ujemnych otrzymujemy.

- ARCYMISTRZ - to najwyższy poziom trudności. Tu równowaga arki jest jeszcze istotniejsza - podobnie jak na poprzednim poziomie obliczamy wartość obu burt, a następnie otrzymane ujemne punkty mnożymy razy 2 (mnożnik x2 na arce) - to, jak obliczamy ciężar burt dokładnie opisano w instrukcji.

Gdy wszyscy gracze skończyli układać swoje arki, możemy odwrócić żetony zwierząt, tak, aby zwierzęta były widoczne i rozpocząć punktację. Przy obliczaniu punktów bardzo pomoże nam załączony do gry notesik z odpowiednimi kolumnami.


Zaczynamy od ziarna (od poziomu ekspert wzwyż) - sprawdzamy, czy zwierzęta roślinożerne go nie zjadły (jeśli sąsiadują z naszym ziarnem oznacza to, że zostało ono zjedzone - co daje nam punkty ujemne).
Następnie przyglądamy się sąsiadom naszych zwierzaków i temu, czy drapieżniki nie zjadły sąsiadujących z nimi zwierząt rożlinożernych. Zwierzęta "zjedzone", zdejmujemy z arki (na poniższym przykładzie kameleon zostanie zjedzony przez niedźwiedzia oraz kobrę).
Dalej zwracamy uwagę na równowagę arki - i wagę obu burt (poziomy mistrz i arcymistrz).
Następnie kolej na wyeliminowanie z naszej arki powtarzających się zwierząt
Po wykonaniu tych kroków możemy policzyć pozostałe zetony na naszej arce i przyznać sobie za nie tyle punktów, ile zwierząt na niej pozostało.
Na koniec możemy uzyskać punkty bonusowe. Jeśli ukończyliśmy arkę, jako pierwsi - otrzymujemy 2 punkty. Możemy też otrzumać punkty za największą liczbę ssaków (2 punkty, w przypadku remisu - po 1 punkcie). Za posiadanie kompletu - 3 zwierząt -  płazów (żółte żetony), gadów (czerwone żetony) lub ptaków (niebieskie żetony) przysługują nam 2 dodatkowe punkty.

Wygrywa gracz, który zdobył najwięcej punktów po 3 rundach.


Bardzo ciekawa wersja gry pamięciowej z mechaniką dostosowaną do graczy w różnym wieku.
Duża ilość żetonów i losowość sprawiają, że gra szybko nam się nie znudzi, bo za każdym razem nasza arka może wyglądać inaczej.

Gra do kupienia m.in. TU.

***

Fabryka Gier Historycznych ufundowała jeden egzemplarz gry "Arka zwierzaków" również dla was :)

Wystarczy spełnić poniższe warunki i mieć trochę szczęścia w losowaniu :)

1. Polubić sponsora - Fabryka Gier Historycznych i organizatora - Maluszkowe Inspiracje
2. Jeśli możecie, udostępnijcie plakat na FB i zaproście znajomych
3. W komentarzu wpiszcie nazwę waszej ulubionej planszówki :)



Bawimy się do 28 stycznia
Wyniki losowania ogłoszę na FB  do tygodnia od zakończenia konkursu.


2 komentarze:

Copyright © 2016 Maluszkowe inspiracje , Blogger