12/22/2020

Najlepsze gry planszowe dla dzieci 2020 roku - dla różnych grup wiekowych

Planszówki to taki prezentowy pewniak. Zawsze się sprawdzają. Tym bardziej będą dobrym wyborem, jeśli nasze święta będą bardzo ... stacjonarne. Czemu gry? Bo potrafią zaangażować całą rodzinę, rozwijają, uczą nowych umiejętności i eliminują nudę :) Do tego nie kosztują majątku, więc warto uzupełnić planszówkowe zapasy przed świętami :)

+

CZEMU GRAMY Z DZIEĆMI W GRY? 


Bo to wspaniała rozrywka, w którą zaangażować mogą się wszyscy domownicy, bo oprócz dobrej zabawy niesamowicie rozwijają dziecko, a dorosłym pozwalają na gimnastykę szarych komórek. Dziecko uczy się rywalizacji i radzenia sobie z porażką (to dla nich naprawdę niełatwe), planowania, strategicznego myślenia, pomagają opanować różne umiejętności, takie jak liczenie, nauka kolorów, czytanie, niektóre rodzaje gier uczą także współpracy (gry kooperacyjne).

2+ "Pucio. Co słychać?" i Pucio do tulenia :)


Doskonały duet dla 2-latka. Mój trzylatek nadal Pucia darzy wielką miłością, więc i u nas przytulanka z ukochanym książkowym bohaterem to prawdziwy hit. To obowiązkowy towarzysz podczas zasypiania :)
Duże puzzle, 12 elementów - Pucio i Misia w otoczeniu dźwięków. Ptaki ćwierkają, wiewiórka chrupie orzechy, dzięcioł stuka w drzewo, piesek szczeka, wiatr szumi, sowa pohukuje - ile tu się dzieje! Świetna układanka dla najmłodszych, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z mówieniem, czyli są na etapie pierwszej części książkowych przygód Pucia. Jak każde puzzle wydawnictwa Nasza Księgarnia są przepięknie wydane, twardy karton, bardzo mocne pudełko. Z doświadczenia wiem, że to bardzo ważne, bo pudełko najłatwiej uszkodzić przy częstym użytkowaniu :)  

Czego uczy gra?

- pierwsze słowa
- koncentracja
- łączenie elementów



5+ "Kociaki Łobuziaki" 


Autorem ilustracji do gry jest Maciej Szymanowicz. Naszym celem jest zgromadzenie jak największej ilości zabawek dla kociaka. Aby to zrobić, wykładamy płytki przedstawiające meble i przeplatamy nić w wybranym kolorze przez planszę. Każdy gracz otrzymuje swoją planszę -podłogę i na niej porusza się podczas gry.
Kociaki Łobuziaki to gra zręcznościowa dla starszych i młodszych dzieci. To doskonałe ćwiczenie małej motoryki (nawlekanie sznurka i przeplatanie go) oraz nauka planowania (przy wyborze mebla należy ocenić jaka trasa będzie dla nas najbardziej opłacalna). Starszaki tak kombinują, żeby zdobyć bardziej wartościowe zabawki. Gra jest na tyle ciekawa, że spokojnie można grać w nią z dziećmi.

Czego uczy gra?

- zręczności
- precyzji
- planowania



4+ "Opowiadanki" gra rodzinna


To gra, w którą mogą bawić się zarówno przedszkolaki, dzieci szkolne, jak i dorośli. W każdej rozgrywce wyznaczamy Mistrza Gry, który czyta historię i prowadzi narrację, więc umiejętność samodzielnego czytania nie jest konieczna. U nas grają w nią wszystkie dzieci (3-8 lat) i dorośli.
To gra i książka w jednym. Pudełko zawiera książkę-album z przezroczystymi kieszonkami, 38 dwustronnych kart opowieści, aż 86 kart postaci, planszę do śledzenia postępów gry i liczenia punktów, 36 żetonów do głosowania dla maksymalnie 6 graczy, znaczniki oraz jasną instrukcję.

Planszówka polega na obsadzaniu ról w załączonej do niej fabule. Do dyspozycji mamy aż 10 różnych scenariuszy. Rozgrywka wciąga do tego stopnia, że zaraz po skończeniu jednej opowieści, dzieciaki od razu upominają się o kolejną. Warto pobawić się nieco głosem i naprawdę wczuć w czytaną historię, wtedy nawet maluchy będą zachwycone.  

Czego uczy gra?

- zachęca do opowiadania
- skupienia
- kreatywności w dobieraniu bohaterów



4+ "Lisek Urwisek"


To bardzo dobra gra kooperacyjna, detektywistyczna i dedukcyjna. Nie bez powodu, gra w wielu krajach zdobyła tytuł "Gry Roku". Lisek Urwisek zajmuje 4. pozycję na liście najlepszych gier dla dzieci wg międzynarodowego rankingu BGG. Niestety obecnie gra jest praktycznie niedostępna - mimo tego wrzucam ją tu - może uda wam się dostać ją "z drugiej ręki".
Fabuła gry to lis, który wykradł ciasto pewnej gospodyni. Gracze mają za zadanie odkryć, kto jest złodziejem, zanim ten skryje się w norze. Na planszy, która jest niejako planem miejscowości, mamy 12 pól z żetonami wskazówek, które pomogą nam w schwytaniu złodziejaszka. Jest tu też trasa, którą pokonać musi sprawca całego zamieszania, żeby dotrzeć do norki (36 pól).
Wizerunki podejrzanych znajdują się na kartach (kart jest 16, 6 przedstawia panów, a 10 panie lisice), w ich eliminacji lub wskazaniu winnego pomagają wspomniane wskazówki (dowiadujemy się, czy dany element garderoby nasz złodziej posiada, czy nie). Zapytacie, a skąd niby o tym wiemy? Otóż dowiadujemy się tego dzięki pomysłowemu elementowi - dekoderowi wskazówek.
Dzieciaki umieszczają swoje pionki na środku planszy, odsłaniają 2 dowolne karty podejrzanych lisów, wkładamy losową kartę liska urwiska do dekodera wskazówek. Pierwszy gracz bierze 3 kości i deklaruje, co chce zrobić. Ma do wyboru tylko 2 czynności: odkrywanie podejrzanego lub podpowiedzi. Zasady rzutów opisuje instrukcja, więc nie będę się rozpisywać. Jeśli uda nam się zdobyć podpowiedź, wkładamy ją do generatora, zwalniamy blokadę i dowiadujemy się, czy winny kradzieży lis posiada dany element garderoby czy też nie. W ten sposób stopniowo eliminujemy podejrzanych.
Jeśli na naszych kościach w 3 kolejnych rzutach nie uda się uzyskać tych samych symboli, figurka lisa przesuwa się o 3 pola - jeśli się uda uzyskać na wszystkich kościach oczy lub ślady, wykonujemy odpowiednią akcję.

Czego uczy gra?

- dedukcji,
- logicznego myślenia i łączenia faktów w całość,
- współpracy,
- spostrzegawczości,
- podejmowania decyzji



7+ /8+ "BrainBox. Matematyka" BrainBox. Przyroda"


Fenomenalne gry edukacyjne, mamy 3 z tej serii, Świat, Matematyka i Przyroda. W kwadratowym pudełku znajdziemy 71 kart, 1 klepsydrę oraz 1 kostkę. Można grać samodzielnie lub w kilka osób. W swoim ruchu wyjmujemy jedną kartę i ustawiamy klepsydrę. Przez 10 sekund przyglądamy się obrazkowi. Po upływie czasu, kartę przekazujemy innemu graczowi i rzucamy kostką. Kostka wskaże numer pytania, które odczyta nam przeciwnik. Jeżeli odpowiemy prawidłowo, zdobywamy kartę. Jeżeli nie - karta wraca do pudełka. Kolej na następną osobę. Gracz, który zgromadzi najwięcej kart – wygrywa. 
Takie gry to świetny pomysł na urozmaicenie rodzinnego spotkania i dowiedzenia się ciekawych rzeczy. Gra jest na tyle poręczna, że można zabrać ją ze sobą w podróż. Gra jest bardzo dobrze wykonana. Karty są twarde i wytrzymałe. Zadania są dobrze dobrane i różnorodne. W części matematycznej są zadania dotyczące figur geometrycznych, kątów, działań, wykresów czy obliczania pola powierzchni, w przyrodniczej przybliżające dzieciom świat roślin i zwierząt. 
Zasady gry można dowolnie modyfikować. My czasami po prostu odpowiadaliśmy na każde pytanie z karty. Dzieci nie zauważają nawet, że w tak szybkim tempie zdobywają sporą dawkę matematycznej czy przyrodniczej wiedzy.

Czego uczy gra?

- spostrzegawczości
- ciekawostek z różnych dziedzin
- ćwiczy refleks



'

8+ "Zamek" 


To kultowa gra zaprojektowana przez mistrza - Reinera Knizię. Pod względem mechaniki jest bliska słynnemu Carcassone. Z tą różnicą, że kształt wnętrza zamku jest z góry narzucony i musimy się do tego dostosować. Musimy do końca gry pozamykać wszystkie obszary, bo niezamknięte (oprócz łąk) nie dają żadnych punktów. W grze przewidziane są też punkty bonusowe. Żetony nie muszą być do siebie idealnie dopasowane (poza drogami), np. dom z jednego żetonu może przylegać do wieży z sąsiedniego. Kafelki terenu w porównaniu do Carcassonne są nieco bardziej różnorodne, przez co łatwiej jest im znaleźć pasujące miejsce.

Czego uczy gra?

- myślenie strategiczne
- planowanie
- logiczne myślenie



8+ "Papua. Z wyspy na wyspę"


Gra jest nieco zbliżona do słynnego Ubongo, ale jednocześnie inna. Gra jest bardzo ładnie wydana i oparta o ciekawy pomysł. Naprawdę przyjemnie jest układać mosty prowadzące z wyspy na wyspę. W grze można też modyfikować poziom trudności. Mamy tu 32 dwustronne płytki i 4 pomosty, które zapewniają masę kombinacji - każda partia może być inna od wcześniejszej. To znakomita logiczna gra rodzinna - świetnie wykonana i zilustrowana. Jeśli lubicie tego typu gry, zachęcam do sięgnięcia po tę i jej wypróbowania.

Czego uczy gra?

- wyobraźni przestrzennej
- logicznego myślenia
- planowania



11+ "Party Time. Wielki zakład"


To młodsza wersja znanej gry Party Alias. Gra zawiera 249 kart z 1494 zadaniami (twórcze, słowne i ruchowe), dwustronną planszę, żetony do zakładów, klepsydrę, pionki graczy oraz plastelinę. Musimy w niej spełniać wyzwania, które mają dla nas złośliwi przeciwnicy.
Gracze dzielą się na drużyny i otrzymują żeton do zakładów oraz figurkę w wybranym kolorze. Przed rozgrywką wybieramy wersję gry - może być krótsza lub dłuższa. 

W wyznaczonych miejscach na planszy kładziemy karty podzielone według aktywności:

Twórcze – uczestnicy muszą narysować lub ulepić z plasteliny zadane hasło. Mają na to minutę -pozostali gracze muszą w tym czasie odgadnąć hasło. 

Ruchowe – musimy pokazać hasło za pomocą pantomimy lub kukiełki.

Słowne – musimy pokazać hasło za pomocą skojarzenia lub zagadki. Zawsze mamy jedną minutę. Zabawa jest fenomenalna, bo podczas pokazywania i zgadywania zawsze jest mnóstwo śmiechu.

Czego uczy gra?

- kreatywności
- refleksu
- spostrzegawczości




8+ "Fits. Myślisz, że ułożysz lepiej?"


FITS jest genialną propozycją na urozmaicenie spotkania ze znajomymi i kreatywne spędzanie czasu z rodziną - takie "planszówkowe tetris". To bardzo dobra gra dla dzieci, zapewniająca z jednej strony dobrą zabawę, a z drugiej gimnastykę szarych komórek. Rozgrywka trwa kilkanaście minut, więc jest szybka i dynamiczna. Zabawa w FITS charakteryzuje się sporą losowością, co niejednokrotnie może diametralnie zmienić bieg wydarzeń w grze. Dokładając klocki trzeba sporo pokombinować. Za spadanie klocków (niczym w tetris)  odpowiada pochyła rampa z pokrywą zawierającą 6 torów rozdzielonych prowadnicami. Klocek położony w górnej części, zsuwa się tak, by jego rowki wpasowały się w prowadnice. Zsuwanego klocka nie można obracać, ani przesuwać na inny tor jeśli już znajduje się na prowadnicach. Nie można go przesuwać w bok. Co sądzicie o takiej wersji słynnej gry?

Czego uczy gra?

- wyobraźnia przestrzenna
- planowanie
- refleks




8+ "Wyprawa do Eldorado"


Wyprawa do El Dorado” to gra roku 2020, dedykowana dla 2-4 graczy w wieku od 10 lat, z czasem rozegrania partii ok. 45 minut. To piękna i dopracowana pozycja, autorstwa mistrza Knizii i rewelacyjna rodzinna gra wyścigowa. Wcielamy się w niej w poszukiwaczy mitycznego El Dorado, których zadaniem jest jak najszybsze przemierzenie dżungli pełnej niebezpieczeństw. W grze można uzyskać aż 100 000 różnych układów. Ruch po polu gry odbywa się dzięki zagrywanym kartom. Gra ma bardzo wysoką regrywalność i jest bardzo atrakcyjna wizualnie. Element losowości nie przeszkadza - wręcz przeciwnie. Podoba mi się dynamika tej gry - bieg do mety. Gra ma prostą mechanikę, jest pomysłowa, wciągająca i emocjonująca, sprawdzi się w każdym składzie osobowym.

Czego uczy gra?

- strategiczne myślenie
- logiczne myślenie
- refleks


3 komentarze:

  1. Puzzle Pucio już układałam z siostrzeńcem :D, z kolei bratankowie uwielbiają memory pod każdą postacią, gorącego ziemniaka i 5 sekund :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajne gry, będzie trzeba spróbować.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawe zestawienie gier dla dzieci :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Maluszkowe inspiracje , Blogger